ASOTRAEXDAN – na 7 maanden eindelijk resultaat - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van erick - WaarBenJij.nu ASOTRAEXDAN – na 7 maanden eindelijk resultaat - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van erick - WaarBenJij.nu

ASOTRAEXDAN – na 7 maanden eindelijk resultaat

Door: eric gijssen

30 September 2005 | Nicaragua, Managua

(laatste nieuws, met dank aan Giorgio Trucchi van de Asociacion Italia-Nicaragua, die ook de foto’s maakte)

Het heeft dan toch nog tot eind september geduurd, maar op 28 september 2005 heeft de Asamblea Nacional van Nicaragua (het parlement) een resolutie goedgekeurd die aan de eisen van de bananeros tegemoetkomt.

Op 20 februari van dit jaar vertrokken duizenden bananeros te voet van Chinandega naar Managua (140 km) om er hun tenten op te slaan tegenover het parlement.
Ze dachten er wellicht een paar weken of een maand te blijven : het werden 7 maanden !

Er werd al snel onderhandeld met een speciale regeringscommissie, maar de parlementariërs wilden de actievoerders nooit ontvangen. Na 6 maanden gingen een aantal bananeros in hongerstaking (ik heb daar toen al over geschreven) en waren de volksvertegenwoordigers gedwongen om snel te reageren.
Er werd onderhandeld en er kwam een akkoord (zie ook in mijn eerdere berichten).

Ondertussen zijn er in die 7 maanden wel 148 mensen overleden aan de gevolgen van het gif Nemagon (waaraan ze tijdens hun werk in de bananenplantages zijn blootgesteld).
De teller staat nu op 986 doden. Dat hadden er veel minder kunnen zijn, wanneer het parlement zich direct had gebogen over de eisen van de actievoerders en budgetten had vrijgemaakt voor medische verzorging en medicijnen.

Tijdens het debat in het parlement werd hard uitgehaald naar de multinationals die het gif Nemagon maakten en gebruikten, vooral door Edwin Castro en Roberto Gonzalez van het FSLN.
Orlando Tardencilla (één van de 9 parlementsleden die nog aan de kant van president Bolaños staat, fractie Azul y Blanco) bracht dan weer de lange en moeizame strijd van de bananeros in herinnering, die de afgelopen maanden vooral in het parlement werd tegengewerkt.

Resolutie 018-2005 werd na 5 uur debatteren goedgekeurd met 63 stemmen vóór en 4 onthoudingen.

Jammer dat ik zelf niet meer daar ben, het intrigeert mij dat de resolutie nummer 18 heeft. Is dit pas de 18e stemming in 2005 ? En we zijn die 4 parlementariërs die zich onthielden ? En wie waren de 19 afwezigen ? (er zijn in totaal 86 parlementsleden)

Was ‘Diputado’ Marcelino García aanwezig ? (het FSLN-parlementslid uit Chinandega, die zwaar onder vuur ligt van de bananeros, omdat hij 10 miljoen dollar heeft ‘kwijtgespeeld’/achterovergedrukt >>> zie mijn verslag van 12 augustus)

De resolutie in het kort :

- Wet 364 zal niet worden aangepast of afgeschaft. Deze wet maakt het mogelijk dat de Nemagon-slachtoffers (van pesticiden op basis van het gif DBCP) de multinationals kunnen aanklagen
- Het wetsvoorstel voor een lijfrentepensioen voor de bananeros gaat naar de commissie economische zaken van het parlement
- Wet 456 wordt aangepast, waarschijnlijk al volgende week in de commissie arbeid : chronische nieraandoeningen worden in de lijst van erkende beroepsziektes opgenomen. Hierdoor krijgen mensen die hieraan lijden, recht op medische verzorging
- Het parlement keurt budgetten goed voor medische verzorging en medicijnen voor de Nemagon-slachtoffers

De mensen van ASOTRAEXDAN kunnen nu eindelijk naar huis terugkeren. Ik heb vandaag geprobeerd met Juana te bellen in Managua, maar dat is niet gemakkelijk. Haar gsm is gestolen op bus 262 en ik heb haar even aan de telefoon gehad vanuit de Telcor (het grote postkantoor in de buurt van het parlement). Ik wist dus: ze is nog steeds in Managua.

En zojuist is het mij gelukt haar toch aan de lijn te krijgen : en tussen het hengelen naar complimentjes en het vragen hoeveel/vaak ik over haar droom, heeft ze mij ook nog verteld dat de hele groep nog één week in het kamp blijft.
Volgende week worden die budgetten voor medische verzorging goedgekeurd, en dat wachten ze nog even af. Ondertussen is het landbouwplastic van de tentjes in zeer slechte staat, vol gaten. Geld of steun voor nieuw plastic is er nooit gekomen. En het blijft regenen en waait steeds harder. Het wordt dus nog even doorbijten in die laatste week.

voor wie italiaans begrijpt of kan lezen:
de website van de Asociacion Italia-Nicaragua, met zeer veel nieuws over allerlei thema's (projecten, arbeidsvraagstukken, mondialisering...):

en om gewoon eens rond te kijken: de website van de Asamblea Nacional (al vermelden ze in hun persberichten niets over de goedgekeurde resolutie):