Première ‘freddy, roberta’ - Reisverslag uit Brussel, België van erick - WaarBenJij.nu Première ‘freddy, roberta’ - Reisverslag uit Brussel, België van erick - WaarBenJij.nu

Première ‘freddy, roberta’

Door: eric gijssen

03 Oktober 2005 | België, Brussel

Zoals jullie weten heb ik in Nicaragua opnamen gemaakt voor een film over de situatie van homosexuelen in dat land. Die film is bijna klaar en zal voor het eerst getoond worden tijdens ‘Itinéraires’, een festival met latijns-amerikaanse documentaires in Le Botanique (Brussel)

Ze is in dat programma gekoppeld aan de nicaraguaanse documentaire ‘de niña a madre’ van Florence Jaugey, over het dagelijks leven van drie tienermoeders in Nicaragua.

synopsis ‘freddy, roberta’

Op 12 september 2003 hing Freddy Herrera zichzelf op in het park van Ciudad Jardin (Managua). Hij was homosexueel en veel mensen zeiden nadien: “supuestamente lo he hecho, porque se hizo gay” (blijkbaar heeft hij het gedaan, omdat hij homo geworden was).

Deze film is een ontmoeting met verschillende homo’s in Nicaragua, van verschillende leeftijden en klassen. Hoe is het om homosexueel te zijn in een land vol machismo? Welk beeld hebben mensen er van homo’s? En welk beeld hebben de homo’s van zichzelf? Waar dromen ze van?

Lenin, een vriend van Freddy, leeft nog steeds op straat, in het park van Ciudad Jardin. Twee adolescenten vertellen hun verhaal via een animatiefilmpje. Een universiteitsstudent transformeert zichzelf in Shakira. En de acteur Ivo Rosales (uit de Nicaraguaanse TV-serie ‘Sexto Sentido’, waarin hij de homosexuele Angel speelt) geeft zijn commentaar.

datum: vrijdag 14 oktober 2005
tijdstip: 18u00
plaats: Le Botanique, Brussel (salle de cinéma – bioscoopzaal)
Koningsstraat 236
1210 Brussel

Let op: de film is spaanstalig en heeft voorlopig nog geen ondertitels.
En het is nog niet duidelijk of ze in de komende week nog ondertiteld kan worden. Ik doe mijn best, maar kan de niet-spaanstaligen dus niets garanderen.

voor meer info:

• 07 Oktober 2005 - 20:55

Eric:

de film krijgt toch (Franstalige) ondertiteling:

de organisatie van het festival heeft van mij de volledige tekst van de film ontvangen en voorziet normaal gezien een onder- of boventiteling in het FRANS

• 27 November 2005 - 10:22

Lisy:

jammer jammer dat ik deze pas zo laat lees! toon je de film nog? anders weet ik wel mogelijkheden in Gent.. maar dan moet die best ook nog nederlands ondertiteld worden, maar da's niet onmogelijk, toch? met of zonder ondertiteling, zou de film heel graag zien!